Angststoornissen

Iedereen is wel eens bang of angstig. Het is dan ook een heel natuurlijk fenomeen. Angstig zijn geeft op de juiste momenten waarschuwingssignalen af en zorgt er bijvoorbeeld voor dat je wegrent als je je in een gevaarlijke situatie bevindt. Maar soms ervaar je angst die je niet helpt. Sterker nog, het is angst die je alleen maar in de weg zit. Bijvoorbeeld wanneer je steeds vaker of heftiger angstig bent, of hele normale dingen in het leven gaat vermijden om maar die angst niet te hoeven voelen. Een kleine, onschuldige, angst kan uitgroeien tot een angst die je hele leven overneemt en bepaalt.

Het is goed om te weten dat angst door middel van healing verholpen kan worden. Je kunt weer in controle komen over je eigen leven, je angsten hoeven je niet meer te beheersen. Voorbeelden van verschillende angststoornissen zijn:

Sociale angststroornissen: Vaak werk gerelateerd. Iemand heeft bijvoorbeeld angst om: een ander te ontmoeten, te telefoneren, in het openbaar te spreken of in een restaurant te eten. Hierbij lijkt het alsof iemand erg verlegen is. Sociale angst beïnvloedt het dagelijks functioneren op het werk negatief.

Paniekstoornissen:  Heeft vaak te maken met controle. Ze krijgen het gevoel gek te worden, de controle te verliezen, flauw te vallen of dood te gaan. Ook zijn ze bang voor een volgende paniekaanval en vermijden daarom  situaties. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld straatvrees.

Piekerstroonissen:  Bij te veel piekeren maakt iemand zich voortdurend zorgen over alledaagse dingen. Men piekert bijvoorbeeld over geld en gezondheid. De zorgen staan echter niet in verhouding tot de ernst van de moeilijkheden.